Är det en båt eller ett plan? BMW:s nya elfarkost med namnet The Icon gör många betraktare osäkra.
”Den här flygbåten kan verkligen sväva över vattnet när den når 18 knop och det är alldeles tyst eftersom den är eldriven” förklarar Tobias Hoffritz, innovationschef på BMW.
Priset för leksaken: drygt 22 miljoner kronor.
Ett gemensamt projekt mellan BMW och Tyde har skapat en extraordinär ny elfarkost som heter The Icon, men hur fungerar den och hur är den att köra?
Det enkla svaret: det är lite som att sväva eller flyga fram över vågorna.

BMW:s nya elfarkost med namnet The Icon.
Med två elmotorer på 100 kW, som drivs av sex BMW i3-batterier, kan den utsläppsfria farkosten täcka 50 sjömil. Den använder en s k bärplansstil för att glida smidigt i upp till 30 knop.
Eftersom skrovet är ovanför ytan – inte under som på konventionella båtar – minskar energibehovet med upp till 80 procent. Som du ser på bilderna har The Icon speciella fenor som lyfter skrivet.
Och Icons extremt platta skrov skapar ett 4,5 meter brett område i båtens bakre del där man kan sitta i en rymlig loungeliknande hytt.
The Icon har till och med mattor, sex 360-graders roterande stolar och individuella surfplattor inom räckhåll. I mitten av däcket har kommandostationen iDrive-stilkontroller, röststyrning och en 32-tums pekskärm.
Vill du ha en sån här i sommar och glida runt i skärgården? Då måste du dessvärre betala drygt 22 miljoner kronor. Och BMW har inte tillverkat så många exemplar.
”Tanken att omdefiniera begreppet lyx genom att ge passagerarna utrymme, ljus och utsikt. Dessutom vill vi att skapa känslan av att ”flyga” över vattnet i nästan total tystnad” förklarar BMW.
Ett team av ingenjörer och ledande experter från hela världen togs med ombord för att skapa den här märkliga yachten – inklusive Guillaume Verdier, ansvarig för skrovet på den sista vinnande båten i America’s Cup.
”Att utveckla det första maritima lyxiga elfordonet har varit en spännande resa för både BMW och företaget Tyde. The Icon har en mängd banbrytande innovationer ombord som är lämpliga för att förankra klimatvänlig mobilitet även i high-end-segmentet. Yachten finns som serieprodukt och den utvecklade teknologiplattformen gör att modellutbudet enkelt kan utökas” förklarar Tobias Hoffritz, innovationschef på BMW.

Det platta skrovet där man sitter i en lounge.

Fenor får farkosten att lyfta.

Prislappen: ca 22 miljoner kr.