Först glider Icon of the Seas ut från hamnen. Sen kommer en rad lyxkryssare.
Miami måste vara rena himmelriket för alla som gillar att spana på världens största passagerarfartyg.
Se videon när havets giganter lämnar hamnen i parad.

Den 26 januari gled världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas, ut från Miamis hamn för första gången. Rekordbygget tog tre år för den finska skeppsbyggaren Meyer Turku i Åbo.
Bilderna på Icon of the Seas kan ta andan ur den mest rutinerade båtentusiasten. Världens största kryssningsfartyg är 365 meter lång, 20 våningar hög och med ett tonnage på 250 800 brutto (fem gånger så högt tonnage som Titanic).

Men Icon är inte det enda havsmonstret i Miamis hamn. Där finns fler kryssningsfartyg som får en finlandsfärja att se ut som en liten jolle i jämförelse.
I videon nedanför artikeln kan man se en rad enorma lyxkryssare åka ut på efter varann: Carnival Horizon, Norwegian Joy och MSC Seascape.

En stund senare kommer även Carnival Sunrise, Celebrity Summit and Carnival Sprit.
Det är världens största lyxkryssare som säkert huserar totalt 40 000-50 000 passagerare. Alla styr kosan mot karibiska öarna och Mexiko.

Det är totalt 20 kryssningsrederier som förtöjer 55 fartyg i Miamis hamn. Mer än fyra miljoner kryssningspassagerare reste genom hamnen i fjol.

Kryssningsfartyg seglar till platser över Karibien, Bahamas, Mexiko och andra spännande hamnar från södra Florida.
Och längs Miamis stränder står massor av folk som filmar den mäktiga paraden av fartyg. Många har lagt upp sina egna filmer av spektaklet.

Den stora nyheten har förstås varit Icon of the Seas, som ett flytande Gröna Lund, fast mycket större. Fartyget har totalt 20 däck, är 365 meter långt och ombord finns också världens största vattenpark på ett fartyg. Det finns också sju andra simbassänger om man vill ha variation.

För säkerhets skull finns även sex vattenrutschbanor och ett 20 meter högt vattenfall. Och just ja, man har laddat med nio bubbelpooler.
”De sex rekordbrytande vattenrutschbanorna testar ditt mod när du dinglar högt över havet” förklarar man på hemsidan.

Företaget bakom Icon of the Seas har inte varit blygsamma i sin marknadsföring:
”Det är världens bästa familjesemester – där upplever du den bästa tiden i ditt liv, flera gånger om dagen. Vi bjuder på spänning man inte kunnat föreställa sig, avkoppling man inte kunnat drömma om och en helt oväntad blandning av konst och innovation”.

Du kanske undrar hur en bjässe på 365 meter och med drygt 250 000 i bruttotonnage tar sig fram på havet?
Svaret: genom sex motorer, varje motor är över elva meter lång, sex meter hög och snudd på fyra meter bred med en vikt på 252 ton styck.
Vardera motor producerar ungefär 14 750 hästkrafter.

Motorerna slukar tillsammans ca 22 700 liter bränsle per timme. För att få ekvationen att gå ihop har man behövt specialdesigna världens största bränsletankar någonsin på en vattenburen farkost.

Trångt i Miamis hamn.

Enorma fartyg ska lätta ankar.

Lyxkryssarna på väg att lämna Miami.

Lyxkryssare på rad.

Bygget av Icon of the Seas tog 900 dagar och bedöms vara det mest komplexa projektet i Finlands industrihistoria.

Icon of the Seas byggt i ett finskt varv.

Icon of the Seas – 250 000 ton i bruttotonnage.

Vattenlek nästan överallt på fartyget.