Kansai flygplats i Japan byggdes på två konstgjorda öar. Det hisnande priset var 180 miljarder kronor.
30 år senare sjunker skrytbygget sakta ner i havet.
”Vi visste att flygplatsen skulle sjunka under en 50-årsperiod. Men vi kunde aldrig tro att den skulle sjunka så här mycket” säger en ingenjör till Metro.
Kansai International Airport var den mest unika flygplatsen i världen när den stod färdig för 30 år sedan. Det är en enorm flygplats som står på två konstgjorda öar i Osaka Bay och fungerar som ett nav för All Nippon Airways, Japan Airlines och Nippon Cargo Airlines.
Hit kommer miljoner resenärer varje år.

Flygplatsen sjunker snabbare ner i havet än vad ingenjörerna hade räknat med.
Det finns bara ett litet problem med den här livliga och viktiga flygplatsen – den håller på att sjunka ner i havet.
Experter hade kallt kalkylerat med att de två konstgjorda öarna skulle börja sjunka när flygplatsens tyngd skulle trycka ner den mjuka jorden i Osaka Bay (marken beskrivs som en ”våt svamp”).
1990 gissade ingenjörerna att öarna skulle sjunka med 5,7 meter. Det har blivit betydligt mer. 8,2 meter närmare bestämt. Den komprimerade fyllningen – som öarna består av – drabbas av sättningar och sjunker uppskattningsvis 2-4 centimeter per år.
Totalt kostade flygplatsen ca 180 miljarder kronor att bygga. För att rädda de konstgjorda öarna lades ytterligare 15 miljarder kr på att höja strandvallen.
Ett av problemen är att olika delar av öarna sjunker i olika takt, där mitten av flygplatsen sjunker snabbare.
Nu tror experter att flygplatsen klarar sig till 2056 innan den sjunker till havsnivån.
För att skapa öarna grävdes tre närliggande berg ut. 21 miljoner kubikmeter sten och 180 miljoner kubikmeter jord användes. Under tre år arbetade 10 000 personer från 80 fartyg för att bygga upp lagret av jord över havsbotten och innanför havsväggen.
”Vi visste att flygplatsen skulle sjunka under en 50-årsperiod. Men vi kunde aldrig tro att den skulle sjunka så här mycket” säger en ingenjör till Metro.
Kansai flygplats har genom åren klarat flera kriser: en jordbävning 1995 och en tyfon 2018 där havsvatten översvämmade landningsbanorna i några dagar.
Några dagar efter tyfonen kraschade ett tankfartyg in i bron som förbinder flygplatsen med fastlandet och lämnade passagerare strandsatta. Flygplatsen fortsatte att fungera.
Nu vet ingen om Kansai flygplats kommer fortsätta att sjunka ner under vattenytan. Det kan bli slutet för det enormt dyra bygget.

Kansai Airports största terminal. Ön sjunker snabbare av tyngden från byggnaderna.

Satellitbild på Kansai flygplats.

År 2056 kan flygplatsen ha sjunkit under havsytan.

Kansai flygplats i Japan byggdes på två konstgjorda öar.