De flesta hade skrotat dem.
Men i Singapore kom man på hur de gamla stadsbussarna kunde få nytt liv.
Man gjorde om dem till lyxhotell.

– Bussarna vi dumpar är vanligtvis i bra form. Därför undrar jag alltid varför vi gör oss av med dem. Varför slösa bort tillgångar som kan återanvändas och återvinnas i bättre syfte? säger Micker Sia, före detta busschaufför och mannen bakom hotellanläggningen The Bus Collective.

Flera av bussarna har dubbelsäng och stora badrum.

Totalt har 20 före detta bussar som använts i lokaltrafiken i Asien renoverats och förvandlats till lyxiga hotellsviter.
Portarna – eller snarare bussdörrarna – till verksamheten slogs upp 1 december i fjol. Anläggningen är belägen i Changi Village i Singapore, intill flera populära turistmål.

Hotellet har sju olika rumskategorier, beroende på utrustning. Vissa av bussarna har dubbelsäng, badkar och minibar. Det har inte snålats vid renoveringen. Bänkar och hyllor har marmortopp och i badrummet finns så kallade regnsdusch-huvuden.

Boytan är 45 kvadratmeter och har plats för tre eller max fyra gäster. Även om bussarna helt gjorts om har Sia och hans team behållit förarkabinenen med ratt, säte och fönster. Hjulen och hjulhusen är också kvar.

Idén till hotellet fick Sia när Singapore stängde ner under covid. Med 34 år bakom sig i resebranschen slog han sig ihop med en resebyrå och flera andra investerare. Tillsammans vill de vara en ”katalysator för att skapa unika och spännande nya erfarenheter”, säger han till CNBC.

Han uppger att projektet siktar på att bli en föregångare för en miljömedveten satsning inom konstruktion och turism” och samtidigt ”sätta en ny standard för hållbar lyx”.

Än finns The bus collective enbart i Singapore men tanken är att exportera verksamheten i framtiden.
– Vi är helt klart öppna för tillväxt och utveckling i framtiden. Vi tror att vi har potential att nå kunder på andra plats i sydostasien, säger han.

Men det gäller att hitta rätt kunder. Bussen brukade kosta mindre än tio kronor att åka. Men att bo i den en natt går loss på 3100 kronor.

Det är gott om sittplatser på de ombyggda bussarna.

Inte mycket av bussinredningen finns kvar, men förarplatsen är intakt.

De gamla bussarna togs nästan helt isär innan ombyggnaden påbörjades.