I september 2022 invigde Polen en grävd kanal i Vistulalagunen. Det har varit ett megaprojekt som nu när det är klart möjliggör passage genom den landtunga som blockerat sjöfart från att nå hamnen i Elblag i norra Polen, utan att passera genom ryskt territorialvatten i Kaliningrad. Ryssland har på alla sätt försökt stoppa att kanalen byggs.
I Gdanskbukten i norra Polen har floden Vistula sitt utlopp. Floden har över tid skapat ett delta som gör bukten grund och dessutom en lagun via en sju mil lång landtunga som gör det svårt att nå den polska hamnstaden Elblag. Enda passagen genom landtungan för sjöfarten finns i landtungans norra del som ligger på ryskt vatten i Kaliningradenklaven. All fartygstrafik in till Elblag har styrts av ryssarna genom åren, en situation som Polen inte varit nöjd med efter sin frigörelse från Sovjetunionen.

Karta över Gdanskbukten med Vistulalagunen som skapats av en landtunga på ca 7 mil. Den nya polska kanalen ligger vid Morska. Den ryska är synlig i den norra delen av landtungan.
Efter 10 års konstruktion har nu Polen byggt sin egen kanal genom landtungan och Ryssland kontrollerar inte längre flödet av trafik in till hamnen.
På ytan kanske det kan tyckas att detta projekt inte är så märkvärdigt. Det tycks handla om att gräva en kanal på någon kilometer genom en landtunga och sen några svingbroar som gör biltrafik möjlig över kanalen. I verkligheten har det varit en megaprojekt då många mil farled har varit tvunget att muddras från den nya kanalen till hamnen i Elblag. Det här är som sagt ett deltaområde och vattendjupet är på sina ställen bara några meter.
Förutom nu att fartygstrafiken in och ut från Elblag inte behöver fråga ryssarna om tillstånd för passage, så slipper trafiken en omväg på 100 km innan man når Östersjön, något som spar både bränsle och tid.
Föga förvånande har Ryssland varit skeptisk till Polens tilltag med att bygga en egen genomfart från Vistulalagunen till Östersjön. Man har under hela processen försökt stoppa konstruktionen med hänvisning till säkerhetsfrågor och miljöhänsyn. Speciellt har Ryssland använt miljöargument för att få stopp på bygget. Många utredningar har gjorts och vetenskapliga arbeten har publicerats för att analysera konsekvenserna. Beroende på om ryssarna betalt forskarna har förstås resultaten av undersökningarna varierat. Konsensus tycks nu råda att miljöpåverkan blir minimal på Vistulalagunen av den nya kanalen.
Naturligtvis är de ryska argumenten om miljöhänsyn bara ett verktyg för att påverka västlig opinion till sin fördel. Alla vet att tidigare Sovjetunionen och nuvarande Ryssland aldrig brytt sig om miljön och miljöfrågor. I själva verket finns många platser I Ryssland som är obeboeliga på grund av all miljöförstöring, något som fortsätter även idag.
Den nya kanalen är en källa till polsk stolthet och ett yttre bevis på att man gör allt i sin makt att frigöra sig på alla tänkbara sätt från den tidigare, som många polacker ser det, ockupationsmakten.
Till sist, polackerna kunde inte motstå frestelsen att välja ett väldigt specifikt datum för när man invigde kanalen 2022. Det skedde den 17:e september. För er som kan er historia vet att det var den dagen 1939 som Sovjetunionen invaderade östra Polen som en del av Ribbentroppakten upprättad av Tyskland och Sovjetunionen. Som alltid missar Polen aldrig en chans att tala om för sin östra granne att man minns vad som hände och att man inte förlåter.

Bild från konstruktionen av kanalen.