Tureddi är ett italienskt familjeskeppsvarv som ägnat de senaste 45 åren att bygga skrov och andra delar till superyachter. Nu har man bröstat upp sig och skapat en helt egen superyacht som med sina 34 meter ger dig utrymme för att leva superyachtliv men och en unik italiensk design – ett mästerverk med andra ord.
Tureddi-varvet som under årtionden varit underleverantör till superyachtvarv har nu tagit sats och gjort något eget. Man har levererat skrov och alla möjliga specialbyggda delar till superyachter till de kända varven som Sanlorenzo, Codecasa och Benetti. Men till slut blir man väl less och inser att man har så mycket kunskap och erfarenhet att man kan göra något lika bra och kanske till och med bättre än de mer kända lyxbåtsvarven.
Sagt och gjort – nu lanserar det italienska varvet lanserar en flotta av semi-custom superyachter som mäter mellan 98 och 197 fot. Det första fartyget som avslöjas under Tureddi-namnet är en aluminium 112-fotare som heter Bluephire 34.
Nykomlingen är designad av Christian Leyk från Coquine Design och blandar banbrytande teknik med det kvalitetshantverk som Tureddi är känt för. Tureddivarvet har som sagt årtionden av erfarenhet av konstruktion och har tillverkat 60 yachter i Viareggio och Livorno under det senaste halvseklet.
Bluephire beskrivs som en ”havets sportbil” och är en öppen kryssare med smäckra, eleganta linjer och en låg profil. Yachten är designad för ett liv i Medelhavet och inriktad på inomhus- och utomhusliv och som dessutom kan gå lång distanser – vilket är den senaste trenden i superyachtvärlden. Med en längd på 34 meter finns rejäla utrymmen att leva ett gott liv, oavsett om det är solbad utanför franska Rivieran som gäller eller långväga expeditioner till främmande vatten.
Och så var det det här med taket – hela övre taket är konstruerat av glas – vilket så klart ger hela övre däck en väldigt speciell känsla.
Huvudloungen har matplats till styrbord och en bar till babord. På fördäcket finns solstolar, den nedre salongen är utsmyckad med mysiga lounger och bryggan erbjuder en annan plats för avkoppling nära rodret. Bluephire är också utrustad med tre ”stateroom”s för upp till sex gäster och bekväma utrymmen för besättningen. Yachten byggs på beställning och köparen kan välja hur den ska utrustas och färgsättas.
Framdrivning sker med hjälp av två MAN V-8-motorer på 1 000 hk som möjliggör en maximal hastighet på 35 knop och en räckvidd på 450 nautiska mil vid en marschfart på 14 knop. Du kan också välja två MTU 16V 2000 M96L-motorer för en räckvidd på 370 nautiska mil vid en marschfart på 25 knop.
Om du vill slå till så behöver du bara dryga 12 miljoner amerikanska dollar och lite tålamod, men redan efter 18 månader från beställning kan du kvittera ut nycklarna till din Bluesphire.

Huvudsalongen på övre däck

Här är det glastak så långt ögat når

Bar och plats att hänga på fördäck

Nedre salongen med sina konstverk

Kaptenshytten som brukligt i förpiken