I helgen glider det ut på havet, från Miami mot Karibien. Världens största kryssningsfartyg har byggts i Finland och ska ge en unik (och dyr) upplevelse till 5 600 passagerare.
”Vi bjuder på spänning man inte kunnat föreställa sig, avkoppling man inte kunnat drömma om och en helt oväntad blandning av konst och innovation” förklarar Icon of the Seas.
Nu startar den efterlängtade jungfruresan för världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas.
Rekordbygget tog tre år för den finska skeppsbyggaren Meyer Turku i Åbo. För några månader sedan anlände fartyget under pompa och ståt i Miami, USA, där passagerare väntat ivrigt på att få komma ut på en lyxkryssning utöver det vanliga.

Vilken bjässe! 365 meter lång och drygt 250 000 i bruttotonnage.
Det är som ett flytande Gröna Lund, fast mycket större. Fartyget har totalt 20 däck, är 365 meter långt och ombord finns också världens största vattenpark på ett fartyg. Det finns också sju andra simbassänger om man vill ha variation.
För säkerhets skull finns även sex vattenrutschbanor och ett 20 meter högt vattenfall. Och just ja, man har laddat med nio bubbelpooler.
”De sex rekordbrytande vattenrutschbanorna testar ditt mod när du dinglar högt över havet” förklarar man på hemsidan.
Det har skapat otaliga videos som visar det behagliga livet ombord, du ser några av filmerna längst ner i artikeln.
Företaget bakom Icon of the Seas är inte blygsamma i sin marknadsföring:
”Det är världens bästa familjesemester – där upplever du den bästa tiden i ditt liv, flera gånger om dagen. Vi bjuder på spänning man inte kunnat föreställa sig, avkoppling man inte kunnat drömma om och en helt oväntad blandning av konst och innovation”.

Vattenlek nästan överallt på fartyget.
När man tröttnat på att bada finns 40 olika restauranger att välja på, ännu fler barer och lounger. För att hålla alla gäster nöjda och glada finns 2 350 besättningsmän.
Men äventyret är inte billigt. För en person som vill kryssa sju dagar är det billigaste alternativet på ungefär 25 000 kr.
Du kanske undrar hur en bjässe på 365 meter och med drygt 250 000 i bruttotonnage tar sig fram på havet?
Svaret: genom sex motorer, varje motor är över elva meter lång, sex meter hög och snudd på fyra meter bred med en vikt på 252 ton styck.
Vardera motor producerar ungefär 14 750 hästkrafter.
Motorerna slukar tillsammans ca 22 700 liter bränsle per timme. För att få ekvationen att gå ihop har man behövt specialdesigna världens största bränsletankar någonsin på en vattenburen farkost.
För att klara utsläppsregleringar och kraftigt fluktuerande bränslepriser kan Icon of the Seas drivas av såväl diesel som gas. Även bränsleceller har integrerats för att göra världens största kryssningsfartyg till ett gångbart projekt.
Nu får vi bara önska alla ombord en trevlig resa.
Se mer info om kryssningsfartyget här.
Golden retrievern blir hundchefs-officer på fartyget – läs här.

Vattenrutschbanor högt över havet.

Hytter med havsutsikt.

Ett 20 meter högt vattenfall.

Pooler, pooler och mer pooler.

Icon of the Seas – ett flytande lekland.

365 meter lång.

Byggt i ett finskt varv.

20 våningar högt.

Jungfrufärd i helgen.

250 000 ton i bruttotonnage.