Den kallas skämtsamt för ”rumpan”. Med sin över 90 meter långa kropp är Airlander 10 är världens största luftskepp.
Nästa år ska passagerare kunna flyga kommersiellt med jättefarkosten.
”Efter 12 års utveckling visar sig Airlander 10 vara en lovande teknologi för framtidens lufttransport” förklarar det brittiska företaget Hybrid Air Vehicles (HAV).
Många har hånat det unika luftfartyget Airlander 10 för sitt utseende. En fyra år gammal bild delades flitigt i sociala medier, och farkosten blev snabbt känd som ”rumpan”.
Nu har hånskratten tystnat och Airlander 10 är snart redo att göra sina första kommersiella turer.

Airlander kommer kunna ha upp till 90 passagerare, göra resor på 750 km och kommer enbart släppa ut 9 gram CO2 per passagerarkilometer.
Det brittiska företaget Hybrid Air Vehicles kommer ha luftskeppet i luften nästa år. Airlander kommer kunna ha upp till 90 passagerare, göra resor på 750 km och kommer enbart släppa ut 9 gram CO2 per passagerarkilometer.
Designen av Airlander 10 är innovativ och hållbar, med en hybridkonstruktion som ger betydande fördelar. Luftskeppet använder helium för lyft, vilket gör det lättare än luft, medan fasta vingar och motorer ger extra lyftkapacitet och framdrivning.
Den kombinationen av teknologier gör det möjligt för Airlander 10 att operera vid lägre hastigheter och med högre bränsleeffektivitet än traditionella flygplan.
En av de mest anmärkningsvärda egenskaperna hos Airlander 10 är dess förmåga att starta och landa vertikalt, vilket ger flexibiliteten att operera från olika typer av terräng, inklusive oförberedda landningsplatser.
Tanken är att den skall kunna toppa 80 knop och vara uppe i luften i tre veckor utan att behöva landa.

Airlander 10 har också en relativt låg miljöpåverkan jämfört med konventionella luftfartyg.
Det gör luftfartyget idealiskt för en rad olika användningsområden, inklusive övervakning, passagerartransport, frakt och militära operationer. Det är också en betydande fördel för humanitära insatser, eftersom det kan leverera förnödenheter till avlägsna och otillgängliga områden.
Airlander 10 har också en relativt låg miljöpåverkan jämfört med konventionella luftfartyg. Dess hybriddriftssystem minskar bränsleförbrukningen och utsläppen av växthusgaser, och HAV planerar att utveckla en helt elektrisk version i framtiden, vilket ytterligare kommer att minska miljöpåverkan.
Hybrid Air Vehicles har jämfört utsläppsmängden mellan Airlander 10 och ett vanligt reguljärt flygplan under resan Oslo-Stockholm. Airlander 10 släpper bara ut sju procent av reguljärflygets CO2.
Däremot kommer restiden ta nästan det dubbla, men Hybrid Air Vehicles säger att den lägre hastigheten gör det möjligt för resenärerna att uppleva omgivningen utanför planet.
Som alla kommersiella flygplan kommer Airlander vara certifierat och kunna flyga under alla väderförhållanden, dag som natt.
Det är värt att notera att Airlander 10 har genomgått flera testfaser och utvecklingsstadier. Den första fullskaliga modellen flög första gången 2012 under ett amerikanskt militärprogram, innan projektet övertogs av HAV för kommersiell utveckling.
Trots några bakslag, inklusive en landningsincident 2016, har Airlander 10 visat sig vara en lovande teknologi för framtidens lufttransport.