Vad sägs om att flyga så här till Kanarieöarna inom en snar framtid?
Det amerikanska bolaget JetZero ska ha en färdig prototyp senast 2027.
”Bilbranschen har förändrats radikalt, nu är det dags för flygplan att förändras och bli mer miljövänliga” säger JetZeros grundare Mark Page.
Det är snart slut på traditionella rörformade flygplan. JetZero, en flygkonstruktör känd för sina innovativa flygplansdesigner, har tagit ett rejält steg in i framtiden.
Du ser bilderna på den nya prototypen med s k blandade vingar och ett platt skrov som går under namnet Z-5.

JetZeros nya flygplansdesign som ska minska CO2-utsläppen drastiskt.
Planet har officiellt beviljats ett luftvärdighetscertifikat av Federal Aviation Administration (FAA). Det innebär innebär att flygplanet har godkänts för testflyg, och därmed ett steg närmare en framtid med radikalt förändrade flygresor.
Men först på tur står det amerikanska försvaret.
Det amerikanska flygvapnet förbereder sig för den nya milstolpen inom flygplansdesign.
”Ökad räckvidd kommer att minska antalet olyckor och bränsleeffektiviteten kommer att spara resurser och möjliggöra fler stridsuppdrag” säger Ravi Chaudhary, chef för energi, anläggningar och miljö i amerikanska flygvapnet.
Stora summor har redan plöjts ner i projektet: JetZero och Northrop Grumman fick 500 miljoner i statliga medel för att utveckla Z-5 med start i fjol.
Det amerikanska flygvapnet kommer dessutom investera tre miljarder kr i projektet under de kommande tre åren. Företaget planerar också att locka till sig privata investeringar.
– Bilbranschen har förändrats radikalt, nu är det dags för flygplan att förändras och bli mer miljövänliga, säger JetZeros grundare Mark Page.
– Flygplanens design måste förändras. Varje år släpper flygtrafik ut 900 miljoner ton CO2. Och om 16 år tror vi att flygresorna har fördubblats. Den ekvationen kräver verkligen att vi gör något drastiskt.
Mark Page är övertygad om att JetZero har hittat lösningen – en konstruktion med blandade vingar innebär att man använder en bred och platt flygkropp. Det är därför Z-5 liknar ett B-2 smygbombplan mer än något av de befintliga passagerarflygplanen. I det här systemet finns det ingen tydlig skiljelinje som separerar skrovet från vingen.
– Den platta flygkroppen utmärker sig genom sin ökade lyftkraft jämfört med den traditionella rörformen. Detta kräver en vinge med stor yta. Samtidigt gör den aerodynamiska stabiliteten att man kan avstå från stjärtvingen. Detta minskar luftmotståndet och flygplanets vikt, förklarar Mark Page.
Planen är att det nya flygplanet ska ersätta Boeing 767 och kommer att kunna ta minst 250 passagerare. Det kommer att ha en räckvidd på mer än 920 mil.
Om det dessutom är snabbare än de traditionella Boeing-planen framgår inte än så länge.
Men du kan räkna med att åka chartersemester i ett sånt här platt plan…om möjligen tio år.

Så här kommer vi att sitta.

JetZeros nya flygplansdesign som ska minska CO2-utsläppen drastiskt.

JetZeros prototyp.

JetZero.