Bill Gates har köpt sig en rejäl leksak för 11 miljarder kronor. Hans nya lyxyacht ”Project 821” tog fem år att bygga och beskrivs som ett tekniskt mirakel.
Det här är nämligen världens första superyacht som drivs med vätebränslecell.
”Inga kostnader sparades för att bygga det banbrytande fartyget” säger Jamie Edmiston, vd på bolaget som byggt allt.
Världens första superyacht som drivs med vätebränslecell har avtäckts i Amsterdam. Det har tagit bolaget Feadship fem år att bygga Project 821, på uppdrag av Microsoft-grundaren Bill Gates.
Project 821 har 12 gästhytter, två personalhytter, boende för 44 besättningsmedlemmar, ett sjukhus, bibliotek, hiss, biograf, pool med rörlig glasbotten, flera badtunnor, ångbad och ett gym. Bill Gates får husera på separata däck med två sovrum, två badrum, två kontor och fjorton utskjutbara balkonger.
Allt till en kostnad på ca elva miljarder kronor!

Bill Gates otroliga lyxyacht är klar efter fem år. Det här är världens första superyacht som drivs med vätebränslecell.
Men det som gör Project 821 superyacht så unik är att den är vätgasdriven.
Jamie Edmiston, VD för yachtmäklarföretaget Edmiston, har ordnat hela affären på elva miljarder.
Han säger att inga kostnader sparades för att bygga det banbrytande fartyget.
”Uppdraget var att bygga den grönaste och mest miljömässigt avancerade yachten genom tiderna, utan kompromisser”, säger Edmiston.
”Det var en enorm utmaning, men yachten som vi nu ser är utan tvekan den bästa yachten som någonsin byggts. Jag är stolt över att ha varit med sedan starten av denna idé.”
Varken Edmiston eller Feadship har avslöjat vem som beställt superyachten. Men bolaget eSysman Superyachts rapporterade i april att den tillhör Bill Gates.
”Syftet har varit att utveckla en ny, ren teknik inte bara för detta projekt, utan för världen”, säger Jan-Bart Verkuyl, VD för Feadship Royal.

130 meter lång.
Feadship har lovat att utveckla ”netto-noll”-yachter till 2030 och har ett team som forskar om vätgas och andra fossilbränslefria alternativ.
”Storleken på yachten – drygt 130 meter lång – gjorde den till en bra kandidat att utforska rent, grönt väte som bränslecellskälla”, skriver Feadship i ett pressmeddelande.
Feadship säger att vätebränsleceller har vatten som enda avgas och är ett förbränningsfritt sätt att generera el.
”Även en yacht av storleken på Project 821 kan inte frakta tillräckligt med flytande väte för att klara en lång kryssning, men yachten kan minska sitt koldioxidavtryck rejält”, enligt Feadship.
Luftkonditionering är en betydande energitjuvarna på stora lyxyachter, enligt forskning.
”Att leverera den elektriska kraften via icke-förorenande vätebränsleceller har en snabb och betydande effekt”, enligt Feadship.
”Projekt 821 har det mest effektiva spillvärmeåtervinningssystemet som hittills utvecklats, ett system som värmer allt från poolen, jacuzzin och ångbadet till den omgivande lufttemperaturen och handduksstänger och golv i gästbadrummen.”
När rent väte inte är tillgängligt genereras el av MTU-generatorer som förbränner ett biobränsle som sägs minska utsläppen med 90 procent.
Arbetet som har gjorts för superyachten Project 821 används nu för andra fartyg.
En bränslecell är en elektrokemisk enhet som omvandlar kemisk energi från ett bränsle, till exempel vätgas, direkt till elektricitet och värme.
Bränsleceller fungerar genom att låta bränslet reagera med syre, vilket skapar elektroner och laddade joner som sedan genererar elektricitet. En av de största fördelarna med bränsleceller är deras höga verkningsgrad, eftersom de kan omvandla upp till 60 procent av bränslets energiinnehåll till elektricitet. Dessutom har bränsleceller låga utsläpp av skadliga ämnen, vilket gör dem till en miljövänlig energikälla.
Det finns dock utmaningar med att använda väte som bränsle, särskilt när det gäller lagring och transport. Vätgas är mycket explosivt och måste lagras under höga tryck eller vid mycket låga temperaturer.
Men ingenjörerna av Bill Gates superyacht verkar ha klarat den utmaningen. Därför är hans lyxyacht nu klar efter fem års byggande.

”Uppdraget var att bygga den grönaste och mest miljömässigt avancerade yachten genom tiderna, utan kompromisser”.

”Syftet har varit att utveckla en ny, ren teknik inte bara för detta projekt, utan för världen”.

Pris: ca elva miljarder kronor.