Två av tre svenskar vill ha fräscha och helst nyrenoverade badrum. Och allra allra viktigast är att toaletten ska vara enkel att städa.
Det visar en ny undersökning av Geberit, en stor tillverkare av sanitetsprodukter.
En förhållandevis stor del av livet tillbringas i badrummet. Men hur är svenskarnas beteenden i sina badrum? Nu har företaget Geberit gett oss svaret efter en stor undersökning.
Resultaten visar bl a att badrumsmöbler ligger svenskarna varmast om hjärtat, att badrummet betraktas som en plats för mer än basala behov samt att god hygien värdesätts högt.

Svenskarna tycker till om badrum: Inom badrumsinredning uppger hela 55 procent att de gillar badrumsmöbler mest, t ex kommoder och högskåp. Strax därefter kommer spegelskåp på 53 procent och tvättställ på 49 procent.
2 av 3 svenskar tycker badrumsinredning är mycket viktigt eller ganska viktigt. Endast 6 procent tycker inte alls att det är viktigt.
Inom badrumsinredning uppger hela 55 procent att de gillar badrumsmöbler mest, t ex kommoder och högskåp. Strax därefter kommer spegelskåp på 53 procent och tvättställ på 49 procent.
Var tredje person uppger även att stilfulla toaletter är viktiga för helheten samt att speglar med olika former, storlekar och belysningsmöjligheter skapar liv i badrummet.
I badrummet spenderar svenskarna inte bara tid för att uträtta sina basala behov. Mer än var tredje svensk sminkar sig även i badrummet och 39 procent använder sin mobiltelefon, där scrolla sociala medier är vanligast förekommande. Cirka var femte person spenderar dessutom tid i badrummet för att lyssna på musik – och för att få egentid.
– Att så många som var tredje person sminkar sig i badrummet ger oss ytterligare indikationer om vikten av bra belysningsmöjligheter, något som undersökningen också visar att konsumenterna värdesätter högt vid val av badrumsinredning, säger Petra Nilsson, marknadschef för Geberit Sverige.
Vid ett bostadsköp ser 7 av 10 gärna att badrummen är renoverade. När en konsument ska renovera sitt badrum är 25 procent villiga att betala mellan 30 000–60 000 kronor i renoveringskostnader och 19 procent kan tänka sig att spendera 60 000–100 000 kronor.
Design och hållbarhet är viktiga köpfaktorer när en toalett ska införskaffas, uppger var tredje person. Det som däremot visar sig vara allra viktigast hos svenskarna är att toaletten ska vara enkel att städa, något som uppges av långt fler än varannan person.
I undersökningen framkommer det även att fler än var fjärde person städar sitt badrum flera gånger i veckan samt att hela 96 procent tycker det är mycket viktigt eller ganska viktigt med god hygien i sitt badrum.
Det finns flera funktioner hos en toalett som svenskarna drömmer om. Cirka var tredje person vill att drömtoaletten ska ha en duschfunktion som gör att du kan rengöra dig med vatten istället för med papper.
Även luktutsug samt tyst spolning står högt på önskelistan. Var femte person drömmer dessutom om automatisk spolning, automatisk öppning- och stängning av toalettsits samt en torkfunktion som används efter att du använt duschfunktionen.

Ett badrum ska vara lättstädat, anser många svenskar.

Svenskarna gillar fortfarande kommoder.

96 procent av svenskarna tycker det är mycket viktigt eller ganska viktigt med god hygien i sitt badrum.