I helgen seglar världens största kryssningsfartyg iväg med ca 6000 passagerare. Bakom det enorma flytande nöjespalatset står finska skeppsbyggaren Meyer Turku i Åbo.
Bygget tog 900 dagar och bedöms vara det mest komplexa projektet i Finlands industrihistoria.
Bilderna på Icon of the Seas kan ta andan ur den mest rutinerade båtentusiasten. Världens största kryssningsfartyg är 365 meter lång, 20 våningar hög och med ett tonnage på 250 800 brutto (fem gånger så högt tonnage som Titanic).

Bygget tog 900 dagar och bedöms vara det mest komplexa projektet i Finlands industrihistoria.
I helgen gör fartyget sin jungfrufärd från Miami mot Karibien – och ombord finns ca 6000 gäster och personal på drygt 2 000 personer.
Biljetterna tog slut för flera månader sedan, och den billigaste sjudagarskryssningen kostar ca 25 000 kr per person. Det finns alternativ som kostar över 100 000 kr.
Bakom detta rekordbygge står Finland, närmare bestämt skeppsbyggaren Meyer Turku i Åbo.
— Icon of the Seas är ett byggprojekt i ofattbar storlek och vid vårt varv och i vårt samarbetsnätverk är vi otroligt stolta över att få vara med och bygga det här fartyget som kommer att revolutionera kryssningsbranschen, säger Meyer Turkus projektchef Olli Jantunen.
Många menar att Icon of the Seas är det mest komplexa projektet i Finlands industrihistoria. Varvet har t ex byggt den stora glaskupolen i fartygets för, kallad AquaDome: den tyngsta och största glas- och stålkonstruktion som någonsin lyfts på ett fartyg.

Icon of the Seas – ett flytande lekland.
Dessutom har varvet byggt The Pearl, en teknikspäckad trappa på 15 meter i diameter mitt i fartyget, som är en del av fartygets bärande struktur. Här ska en 20 meter hög fontän spruta vatten och Imponerande på gästerna under kvällsshower.
— Från världens modernaste stålproduktion till de nyaste teknologiska lösningarna, varje skede i bygget har krävt spetskunskap inom fartygsbygge. Att planera och bygga ett sådant här fartyg är möjligt endast i Åbo, säger Olli Jantunen.
Att hela bygget tog mindre än tre år gör ju saken än mer imponerande. För passagerarna finns 28 olika lyxhytter att välja mellan, designade för sällskap i olika storlekar. Alla hytter tillverkades i Pikis av Meyervarvets dotterbolag Piikkio Works.

20 våningar högt.
Beställaren Royal Caribbean är mycket nöjda med resultatet:
– Icon of the Seas innebär början på en ny era av semesterfirande. Vi beslutade att skapa världens bästa semesterupplevelse för familjer redan för drygt fem år sedan som en höjdpunkt i vår 53-åriga tradition som vägvisare inom resandet, säger Michael Bayley, vd för Royal Caribbean International.
Fartyget har olika tekniska lösningar för att minska utsläppen, bl a ett system som tar till vara spillvärme.
Man har specialdesignat världens största bränsletankar som en vattenburen farkost någonsin haft, och båten kan nu drivas av både diesel och gas. Även bränsleceller har integrerats för att göra världens största kryssningsfartyg till ett gångbart projekt.
Sex gigantiska motorer slukar tillsammans ca 22 700 liter bränsle per timme.
Läs mer om allt som finns ombord på Icon of the Seas.
Snabbfakta Icon of the Seas
Längd: 365 m
Bredd vattenlinje: 48,5 m
Bredd överbyggnad: 57,8 m
Bredd brygga: 65,8 m
Bruttodräktighet: 248.655
Passagerare: 7.600
Besättning: 2.350
Flaggstat: Bahamas

AquaDome: den tyngsta och största glas- och stålkonstruktion som någonsin lyfts på ett fartyg.

Vilken bjässe! 365 meter lång och drygt 250 000 i bruttotonnage.

Hytter med havsutsikt.

Vattenrutschbanor högt över havet.