Superyachter är inget modernt påfund som blev verklighet när plast introducerades i båttillverkning. Tvärtom – så fort ångmotorerna blev tillräckligt små och kraftfulla, började superyachterna att byggas. Madiz är Den äldsta klassade superyachten som fortfarande finns kvar – över 120 år gammal. Nu är hon till salu för över 100 miljoner kronor.

Madiz, som har bytt namn många gånger under sin levnad, byggdes 1902 på Ailsa Shipbuilding i Skottland och fungerade initialt som en slags ”moderbåt” till James Coates Jr, en man som flitigt deltog i de stora segeltävlingarna med sin vackra stora segelyacht. Då var namnet Triton.

Hon är vacker!

Den smäckra, långa smala designen var ett måste på den här tiden. Ångmotorerna var svaga och enda sättet att få någon ordentlig fart var att göra vattenlinjen så lång det bara gick. Madiz är 55 meter lång men inte särskilt bred, vilket gör att en modest motorkraft kan ge god fart, även om båten aldrig kan plana likt moderna motorbåtar. Ombord har Madiz plats för 14 gäster i sju dubbelhytter och 10 man i besättningen.

När första världskriget blev verklighet kallades Madiz in för patrulltjänst i brittiska flottan. Hon frikallades först 1920 och återgick i privat ägo i mellankrigstiden, bara för att återigen bli inkallad för ny patrulltjänstgöring under andra världskriget.

Efter kriget spenderade hon många år i medelhavet med sin dåvarande ägare, innan hon 1968 lades upp på land och hennes öde var oklart. Hon köptes senare av en grekisk affärsman som bestämt sig för att återskapa hennes forna glans. Under många år renoverades hon och erhöll bland annat nya dieselmotorer och modern navigationsutrustning. Upprustningen var klar 2003.

Hennes nuvarande ägare har haft Madiz sin vård sedan 2010 och har tagit hand om henne exemplariskt. Nu när hon ska säljas på nytt är hon i sitt livs form. Priset om drygt 100 miljoner kronor är förstås svettigt – men då köper du också en helt unik farkost – världens äldsta riktiga klassade superyacht.

Härlig salong i kolonialstil.

Piano är förstås ett måste på en superyacht.

En av de sju gästhytterna.

Moderniserat badrum med bubbelbad.

Den gamla styrhytten nu med modern utrustning.

Inga ångmaskiner idag men väl två tyska dieslar med totalt 500 hästkrafter.

Om skribenten

Anders Tengström

Anders är Leg. psykolog och docent i psykologi. Han har ett brinnande intresse för människor, hur de bor, lever sina liv och tar sig fram i världen. Arkitektur och arkitekturhistoria är ett specialintresse som Anders haft i många år.
Maila tips eller förslag på nyheter: anders@dagensbostad.se